Спецфонд бюджету: коротко про головне Бюджетна аналітика
вівторок, 12 лютого 2019 року, 12:29
Менше 10% коштів державного бюджету України у 2019 році матимуть чітко закріплені напрями використання. Саме стільки коштів буде перерозподілено через спеціальний фонд державного бюджету. «Ціна держави» пояснює призначення спецфонду, як він наповнюється, так куди спрямовуються його кошти.
Державний та місцеві бюджети в Україні формують з двох частин: загального і спеціального фондів. Через загальний фонд «перекачують» кошти, призначені для виконання державою та органами місцевого самоврядування загальних функцій (надання освітніх і медичних послуг, соціального захисту, оборони і т. д.). У ці ж сфери перерозподіляють і кошти спеціального фонду, але з однією суттєвою відмінністю – вони мають конкретні, чітко визначені джерела наповнення і напрями використання. Наприклад, у 2019 році розвиток дорожнього господарства фінансуватимуть через зарахування до спецфонду держбюджету 75% надходжень акцизу з пального і транспортних засобів, ввізного мита на нафтопродукти та транспортні засоби, а також 100% надходжень від плати за проїзд автомобільними дорогами. А кошти від розмитнення ввезених на територію України в період з 1 січня 2015 року до 25 листопада 2018 року автівок (розмитнення «євроблях»), які надходитимуть до спецфонду держбюджету, будуть джерелом фінансування дефіциту коштів Пенсійного фонду.
Вперше спеціальний фонд у складі держбюджету з’явився в 2000 році. Причиною стало запровадження казначейського обліку та посилення контролю за використанням коштів бюджетних установ, які раніше «бігали» поза бюджетом. Зі створенням спеціального фонду бюджету до його складу почали зараховуватися колишні позабюджетні цільові фонди, зокрема Фонд соціального страхування, зайнятості населення тощо.
Для прикладу, у 2018 році власні надходження бюджетних установ склали 65,9 млрд. грн, або 5,5% усіх доходів зведеного бюджету країни. Ці кошти «проходять» через спецфонд бюджету на конкретні цілі. Існування спецфонду, з одного боку, зменшує ризики неефективності самостійного використання цих коштів бюджетними установами, а з другого, забезпечує бюджети (державний та місцеві) додатковим ресурсом, який має цільове використання (прив’язку).
Обсяг спецфонду держбюджету та взаємозв’язок між джерелами надходження і напрямами використання коштів щорічно закладають в законі про Державний бюджет (по спецфонду місцевих бюджетів – в рішення відповідних місцевих рад).
Наповнення спеціального фонду бюджету забезпечують за допомогою трьох складових:
-
доходів бюджету які мають цільове спрямування, в т. ч. власних надходжень бюджетних установ. В держбюджеті-2019 закладені наступні джерела поповнення спецфонду: кошти від сплати особами з інвалідністю часткової вартості автомобілів; 50% коштів від реалізації надлишкового озброєння, рухомого та нерухомого військового майна Збройних Сил України (ЗСУ) та коштів від відчуження земельних ділянок, які вивільняються у процесі реформування ЗСУ; 30% вартості адмінпослуги, отриманої як частина адмінзбору за оформлення та обмін документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус; митні платежі, отримані при митному оформленні для вільного обігу транспортних засобів, що були ввезені на митну територію України, та деякі інші.
-
повернених кредитів, які надавались у попередніх роках із спецфонду на конкретні цілі. В держбюджеті-2019 до них віднесено: повернення бюджетних позичок, наданих на закупівлю сільгосппродукції за державним замовленням 1994-1997 років; повернення коштів, наданих Мінагрополітики для фінансової підтримки заходів в агропромисловому комплексі на умовах фінансового лізингу; повернення кредитів, наданих із спецфонду держбюджету внутрішньо переміщеним особам на придбання житла; та інші.
- надходжень, пов’язаних із зміною залишку коштів, які мали цільове призначення (так зване, фінансування спецфонду). В держбюджеті-2019 вони включають: залишок коштів, джерелом формування яких були надходження в рамках програм допомоги ЄС, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ; залишок коштів, джерелом формування яких були надходження Державного агентства автомобільних доріг України, одержані за рахунок запозичень, залучених під державні гарантії у 2012 і 2013 роках; залишок коштів, джерелом формування яких були надходження від ДП «Енергоатом» та деякі інші.
Витрачатимуть кошти спецфонду державного бюджету в 2019 році на наступні цілі:
-
закупівлю автомобілів для осіб з інвалідністю;
-
зменшення обсягів викидів парникових газів; поповнення статутного капіталу ДК «Укроборонпром»;
-
розвиток та утримання автомобільних доріг загального користування;
-
будівництво житла для військовослужбовців;
-
надання пільгових іпотечних кредитів внутрішньо переміщеним особам;
-
виплату пенсій та фінансування дефіциту коштів ПФУ;
- закупівлю сільськогосподарської техніки на умовах фінансового лізингу тощо.
Обсяг спеціального фонду державного бюджету повільно наближається до позначки в 100 млрд. грн (на 2019 рік затверджений в сумі 97,6 млрд. грн). Однак, він становить лише 9,5% обсягу усіх доходів держбюджету-2019 (у 2018 році – 10,2%).
У зведеному бюджеті на 2019 рік, тобто державному та місцевих бюджетах разом, частка спецфонду також менша десятини (9,4% доходів зведеного бюджету). Отже, лише 123 млрд. грн зведеного бюджету у 2019 році будуть чітко «прив’язані» до напрямів використання. Решту 1188 млрд. грн перерозподілятимуть через загальний «котел» (фонд).