Бюджет виконується з напругою – серпень не вийняток.

В серпні 2019 року в зведений бюджет надійшло 114.2 млрд грн доходів. Це на 3.1 млрд грн або ж на 2.6% менше ніж в серпні рік 2018 року. Падіння податків з імпорту не були компенсовані ані прямими податками, ані нерегулярними доходами.

Збільшення доходів в серпні 2019 року в порівнянні з минулим роком, відбувалось завдяки наступним чинникам:

  • Зростання зарплат. Податок та збір на доходи фізичних осіб приніс у бюджет 22.6 млрд грн, що на 18%, або ж на 3.4 млрд грн, більше, аніж рік тому завдяки росту зарплат і абсолютної зайнятості. Зарплати хоча і дещо уповільнились, але продовжували збільшуватися випереджаючими темпами в реальному секторі (промисловість, будівництво, сільське господарство).
  • Стійке споживання. ПДВ з вироблених в Україні товарів за серпень збільшилось на 22% або ж на 3.6 млрд грн (рік до року) до 19.9 млрд грн на фоні стійкого споживчого попиту, підкріпленого високими темпами росту зарплат.
  • Збільшення прибутків підприємств. В серпні 2019 року підприємства перерахували в бюджет майже в 23 млрд грн податку на прибуток, що виявилося на 2.7 млрд грн (на 13%) більше ніж рік тому.
  • Недостатні темпи відшкодування ПДВ. За серпень 2019 року експортерам було відшкодовано 11.4 млрд грн, що на 14% або ж на 1.3 млрд грн більше ніж рік тому. Попри те, впродовж серпня 2019 року заборгованість уряду з відшкодування ПДВ зросла на більш ніж на 10% - з 18.0 млрд грн до 20.1 млрд грн.

Сповільнення темпів росту податкових доходів зведеного бюджету в серпні 2019 року відбувалось за рахунок падіння доходів від митниці. Зокрема, доходи від акцизного податку з імпорту скоротились на 0.7 млрд грн. грн або ж на 15% до 3.9 млрд грн. В тому числі акциз на імпортне пальне – на 28% або ж на 1.1 млрд грн до 2.8 млрд грн. Доходи від ПДВ на імпортовані товари скоротились на 3.7 млрд грн. або ж на 14% до 22.6 млрд грн. Частково це падіння пояснюється наступними факторами:

  • Міцніша національна валюта. При складанні бюджету 2019 уряд закладав значну девальвацію національної валюти до рівня 29.4 грн /дол. В серпні 2018 року 100 доларів офіційно коштували 2748.22 грн, в той час як в серпні 2019 року – 2525 грн. Якби курс залишився сталим, то сьогоднішні доходи від ПДВ могли б зрости на 8% або ж на 2 млрд грн.

Курс євро скоротився ще більше. Так якщо в серпні 2018 року він в середньому становив 31.7 грн/євро, то в серпні 2019 року – 28.1 грн/євро, що на 11% менше. Саме в євро встановлюються ставки акцизного податку з палива.

  • Податкові пільги. Звільнення з 01.01.2019 від оподаткування ПДВ імпорту сонячних батарей та вітряків призводить до скорочення місячних надходжень до бюджету приблизно на 0.4 млрд грн.

Сповільнення неподаткових доходів зведеного бюджету в серпні 2019 року до 10.1 млрд грн в порівнянні з 16.8 млрд грн в серпні 2018 року (-40% або ж на 6.7 млрд грн менше) відбувалось на фоні відсутності в цьому році платежів НБУ. В серпні минулого року НБУ перерахував в бюджет 6.6 млрд грн.

В серпні 2019 року видатки зведеного бюджету росли випереджаючими темпами і були на 12% більшими ніж рік тому. Всього в серпні 2019 р. видатки зведеного бюджету становили 101.5 млрд грн (у серпні 2018 року – 90.4 млрд грн). Найбільшими темпами в цьому місяці продовжували зростали видатки на громадський порядок та судову владу (+41% р/р), пожвавились видатки на оборону (+31%) та охорону здоров’я (+18%). Випереджаючими темпами зростали видатки на загальнодержавні функції (+16%). В той же час, напередодні пікових платежів за боргом, видатки на економічну діяльність скоротились в порівнянні з серпнем 2018 року на 7% до 13.0 млрд грн.

За серпень 2019 року профіцит зведеного бюджету 2019 року збільшився до 35.4 млрд грн. (22.73 млрд грн. на кінець липня). Як і в минулі періоди, профіцит зведеного бюджету став можливим завдяки профіциту місцевих бюджетів (33.0 млрд грн) та профіциту спеціального фонду держбюджету (6.5 млрд грн), тим часом як дефіцит загального фонду державного бюджету становив 4.1 млрд грн. Такий баланс - результат недовиконання плану видатків. Фінансування поставлених завдань за планом (за умови відсутності відхилень виконання плану доходів) збільшило б дефіцит загального фонду до 27.2 млрд грн.

Висновок залишається сталим. Зведений бюджет 2019 продовжує виконуватися з напругою. Зважаючи на значну частку захищених видатків (представлених соціальними платежами, заробітними платами бюджетників та обслуговуванням боргу), зберігаються ризики вибіркового прихованого секвестру бюджету.



Розсилка: