Державний бюджет: як завжди, із запізненням Громадський контроль
понеділок, 27 жовтня 2014 року, 22:29
Відповідно до вимог чинного законодавства, Кабінет Міністрів мав презентувати проект закону про державний бюджет на 2015 рік до 15 вересня поточного року, але не зробив цього. Порушення процедури затвердження бюджету тягне за собою цілу низку негативних наслідків.
Процедура затвердження державного бюджету порушується в Україні з року в рік. Хронічно Кабінет Міністрів не встигає подавати проект закону до 15 вересня, а Верховна Рада – приймати закон до 1 грудня. Порушення дедлайнів призводить до того, що проект розглядається поспіхом. (Див. інфографіку.) Та ж сама історія повторюється і цього року: вже кінець жовтня, а проекту бюджету ще ніхто не бачив. В найкращому випадку, він з’явиться, як вщухнуть виборчі емоції і нова Верховна Рада розпочне свою роботу.
Невчасне прийняття закону про державний бюджет тягне за собою затримку бюджетного процесу на місцевому рівні. Області, райони, міста, які отримують трансферти з державного бюджету, чекають на публікацію закону і тоді мають два тижні, аби прийняти свої бюджети. В свою чергу, є громади, які отримують трансферти з інших місцевих бюджетів – вони чекають на затвердження цих бюджетів і протягом ще двох тижнів затверджують свої.
Порушення процедури затвердження бюджету неминуче призводить до того, що важливі для країни рішення приймаються у кулуарному порядку з порушенням принципу плюралізму. Розгляд проекту за скороченою процедурою означає, що у зацікавлених осіб (розпорядників коштів, територіальних громад, народних депутатів тощо) фактично відбирають право на те, щоб вивчити цей документ та висловити свою думку про нього.
Неприйняття бюджету в Україні не означає автоматичної зупинки роботи державного апарату, як, наприклад, у США (нагадаємо, що останній government shutdown (зупинка роботи державних органів) стався там минулого року). Якщо закон про державний бюджет не набирає чинності до початку нового року, щомісячні видатки загального фонду бюджету таки здійснюються (у розмірі, що не перевищує 1/12 обсягу видатків попереднього року). Утім, забороняється здійснювати капітальні видатки та надавати кредити з бюджету, а також діють багато інших обмежень.
Фактично, жодної відповідальності за порушення процедури затвердження бюджету не передбачено. Саме тому щороку маємо одну й ту саму історію. Законодавство деяких країн (наприклад, сусідніх Польщі та Естонії) дозволяє розпуск парламенту у подібному випадку. Звичайно, розпуск парламенту і позачергові вибори – це величезний стрес для країни, і вдаватися до таких заходів слід лише, якщо більше нічого не допомагає. Було б значно краще, аби можновладці поважали встановлені законодавством процедури без цього.