Реальна боротьба з контрабандою чи «фокуси» статистики?

Державна фіскальна служба прозвітувала про позитивні результати боротьби з контрабандою, внаслідок чого надходження до бюджету 2018 року зросли на 51.2 млрд грн. Одним з фактів, який фіскали використали для демонстрації успіхів боротьби з контрабандистами, стало зростання митних платежів у липні 2018 року на 23%. Чи справді ці цифри зумовлені ефективною роботою митників, чи відбулося маніпулятивне тлумачення статистичних даних? Руйнівники міфів «Ціна держави» вирішили дослідити це питання.

Державна фіскальна служби України повідомила про результати протидії незаконному ввезенню товарів у рамках програми «Україна без контрабанди» у вигляді зростання надходжень митних платежів до державного бюджету.

На одному зі слайдів презентації, який обґрунтовує здобутки ДФС, продемонстровано збільшення у липні цього року митних надходжень на 22.7% порівняно з липнем 2017 року.

Що ж стало справжньою причиною такого стрімкого зростання?

Згідно з даними Держстату, в липні 2018 року імпорт товарів становив 5 млрд дол. США, що на 1 млрд дол. США (+24.5%) більше, аніж у липні 2017 року.

Як бачимо, зростання митних платежів повністю відповідає темпам зростанню імпорту. Навіть більше, імпорт зростає швидшими темпами, що може пояснюватися обсягами неоподатковуваного імпорту згідно з встановленими пільгами.

Корелюються також обсяги збільшення митних платежів з обсягами збільшення імпорту товарів. Згідно з інформацією ДФС, зростання митних надходжень становить 5.9 млрд грн. Своєю чергою приріст імпорту у вартісному відношенні за цей період становив 1 млрд дол. США, що в перерахунку за офіційним курсом НБУ[1] становить 26.8 млрд грн. Оцінні розрахункові митні платежі на цю суму приросту імпорту зіставні із задекларованою сумою, вказаною у презентації НБУ.

Руйнівники міфів вирішили також з’ясувати, за рахунок чого виріс імпорт у цей період. Аналізуючи структуру імпорту, варто зазначити, що у липні 2018 року було зафіксовано зростання імпорту нафти[2] на 6% у ваговому відношенні і на 51% – у вартісному.

Таке зростання вартісних показників імпорту нафтопродуктів можна частково пояснити збільшенням ціни котирувань на нафту на світових ринках. Зокрема якщо у липні 2017 барель нафти марки Brent коштував 52.65 дол. США, то у липні 2018 року – 74.2 дол. США (+40.9%).

Варто також врахувати, що зростання світових цін на нафту спричинило збільшення вартості природного газу. У липні 2018 року Україна закупила майже той самий обсяг блакитного палива, що й у липні минулого року (1.122 проти 1.226 млрд куб. м). Однак ціна газу змінилася – якщо у липні минулого року тисяча кубів газу коштувала 208.2 дол. США, то цього року – 309.1 дол. США.

Таким чином, у вартісному відношенні обсяг імпорту газу становив 346.9 млн дол. США, що на 89 млн дол. США більше, аніж торік. Така різниця обумовила зростання надходжень від ПДВ – розрахункова сума приросту сплаченого податку на додану вартість становить 471 млн грн.

Як бачимо, гіпотеза руйнівників міфів підтвердилася – реальною причиною збільшення митних надходжень у липні 2018 року стали не успіхи боротьби з контрабандою, а зростання імпорту у вартісному вигляді, на яку було нараховано мита, чому, своєю чергою, сприяв ріст світових цін на нафту.


[1] Офіційний курс НБУ на 30.07.2018 становив 26.76 грн/дол. США.

[2] Позиція згідно з УКТЗЕД 2710 – Нафта або нафтопродукти, одержані з бітумінозних порід (мінералів), крім сирих; продукти, в іншому місці не зазначені, з вмістом 70 мас. % або більше нафти чи нафтопродуктів, одержаних з бітумінозних порід (мінералів), до того ж ці нафтопродукти є основними складниками продуктів; відпрацьовані нафтопродукти).



Розсилка: