Виконання бюджету-2018: доходи за планом, проте ризики зберігаються

За перші 8 місяців цього року до Зведеного бюджету України надійшло 769.3 млрд грн доходів. Це на 15.3%, або ж на 102.2 млрд грн, більше, аніж за аналогічний період минулого року. Ці темпи наповнення зіставні з очікуваннями уряду на 2018 на рік (+15.3% р/р). Скорочення нерегулярних доходів, деякі прорахунки уряду та надмірний вплив парламенту на процес планування доходів вдалося компенсувати і завдяки нерегулярним джерелам доходів (як-от прибутки НБУ і НАК «Нафтогаз України») та економічним факторам (ріст цін, зростання прибутків підприємств, доходів громадян, ріст імпорту та зміцнення євро).

Незважаючи на позитивну динаміку, ризики невиконання дохідної частини Зведеного бюджету 2018 року залишаються високими. Насамперед вони пов’язані з плануванням доходів від НБУ та державних підприємств. Проте найбільшою проблемою для виконання запланованих обсягів видатків 2018 року залишається обмежений доступ до фінансування дефіциту бюджету, який оцінюють у 10% видаткової частини зведеного бюджету. Крім того, підвищення пенсій може потребувати додаткових фінансових вливань з бюджету.

Розглянемо особливості виконання бюджету більш детально. У січні-серпні 2018 року темпи росту доходів бюджету стримували такі фактори:

  • Використання схем взаємозарахування. Наразі підприємства замість того, щоб наповнювати бюджет, зменшують податкові зобов’язання за рахунок переплати, що утворилася минулого року. Через схеми клірингових розрахунків, що призвели до накопичення податкових переплат минулими роками, 2018 року скоротилися доходи від плати за надра (-7.2 млрд грн, або 21.9%).
  • Ріст експорту, що зумовив зростання обсягів відшкодування ПДВ (+9.3%, або ж 7.3 млрд грн).
  • Низька динаміка росту виробництва тютюнових виробів у відповідь на підвищення акцизів. Майже на рівні минулого року залишились акцизи з вироблених в Україні товарів (+0.8%, або ж +0,4 млрд грн).
  • Доходи від держпідприємств скоротилися на 7.6%, або ж на 1.7 млрд грн. Основна причина – відтермінування дати перерахунку другої частини прибутку НАК «Нафтогаз України» в 17.7 млрд грн до кінця грудня цього року[1].

Скорочення/відсутність зазначених джерел доходів було компенсовано випереджальними темпами росту інших доходів завдяки економічним факторам і нерегулярним доходам:

  • Збільшення окремих джерел нерегулярних доходів. Доходи від НБУ зросли майже в 1.5 разу (+14.6 млрд грн). Продаж 4G-ліцензій приніс у бюджет додаткових 8 млрд грн.
  • Зростання заробітної плати. Доходи Зведеного бюджету від прибуткового податку зросли за січень-серпень 2018 року на 24.7% до 144.7 млрд грн.
  • Зростання прибутків підприємств. Доходи від податку на прибуток підприємств за перші 8 місяців 2018 року збільшилися на 52.4% до 79.3 млрд грн. Майже половину зазначеної суми допоміг отримати НАК «Нафтогаз України».
  • Зростання обсягів імпорту та зміцнення євро. Згідно з митною статистикою від ДФС, за січень-серпень обсяги імпорту збільшилися на 15% порівняно з аналогічним періодом минулого року. Водночас національна валюта девальвувала щодо євро на 10%. Як наслідок, зросли надходження від ПДВ з вироблених в Україні товарів (+17.9% до 140.5 млрд грн), а акцизний податок збільшився на 16.8%, або ж на 4.8 млрд грн.

До кінця року зберігаються такі ризики наповнення бюджету:

  • Доходи від НБУ. Очікується, що НБУ перерахує до бюджету менший обсяг прибутків, аніж планувалося. Відповідно до рішення НБУ, 2018 року в держбюджет має бути перераховано 44.6 млрд грн (до речі, всю суму вже перераховано). Водночас законом про Державний бюджет-2018 передбачено доходи в 50.5 млрд грн. Таким чином, бюджет недоотримає від НБУ 5.9 млрд грн.
  • Доходи держпідприємств. Додаткові 17 млрд грн прибутків НАК «Нафтогаз України» мають перерахувати з грошей, що де-юре існують згідно з рішенням Стокгольмського арбітражу, але де-факто не стягнено з Газпрому.

Однак ці ризики у вартісному вимірі не зіставні з проблемами фінансування запланованого дефіциту бюджету. По-перше, запланована приватизація так і не відбулася, що означає недоотримання 21.3 млрд грн. Та ще більша проблема – відсутність зовнішніх запозичень, прив’язаних до програми МВФ. Обсяг цих ресурсів – близько 100 млрд грн, або ж більше 10% видатків Державного бюджету.

Поки що ці проблеми непомітні – за січень-серпень загальний фонд Державного бюджету має профіцит у 7.4 млрд грн замість дефіциту в 27.1 млрд грн. Однак за результатами року дефіцит Зведеного бюджету за умови 100% виконання видатків мав би сягнути 120 млрд грн. Вирішити останнє питання часткового міг би транш МВФ, однак перспективи отримання траншу в поточному році залишаються незрозумілими.


[1] Розпорядження Кабміну «Питання діяльності публічного акціонерного товариства НАК «Нафтогаз України» від 26.07.2018 № 535-р.



Розсилка: