На чому заробляють місцеві бюджети в країнах Європи та в Україні? Місцеві бюджети
четвер, 11 липня 2019 року, 09:48
Обсяг податків, який «проганяють» через місцеві бюджети України, вищий, ніж в розвинутих країнах Європи. Але наповнюють наші місцеві бюджети, на відміну від переважної більшості європейських країн, здебільшого не зусиллями органів місцевого самоврядування, а тією частиною пирога яку дають зверху (податок на доходи фізосіб). «Ціна держави» зясувала, за рахунок яких податків живуть місцеві бюджети європейських країн та України.
Через місцеві бюджети в Україні перерозподіляють обсяг податків і зборів еквівалентний 6,5% ВВП. Це навіть більше, ніж у розвинутих країнах Європи.
При цьому в Україні через місцеві бюджети проходить ледь не чверть (23,6%) усіх податкових надходжень. Більше – лише у Франції (28,3%). Натомість в Угорщині, Чехії та Словаччині на місцеві бюджети припадає менше 10% усіх зібраних податків і зборів.
Аналіз структури податкових надходжень місцевих бюджетів вказує на відсутність в розрізі країн єдиного/універсального підходу до її формування.
Місцеві бюджет в країнах Європи здебільшого наповнюють надходженнями від оподаткування нерухомого майна (в т. ч., землі), частка яких сягає третини, а то й перевищує половину усіх податкових надходжень місцевих бюджетів. В Україні ж вона порівняно невисока – 13% (в т. ч., майже 10% – від оподаткування землі).
За структурою податкових надходжень місцеві бюджети України найбільше подібні до польських. Однак, в Україні, на відміну від Польщі, вага ПДФО перевищує три чверті усіх зібраних до місцевих бюджетів через податки і збори коштів. Така висока питома вага цього податку пояснюється тим, що єдиний податок в країнах Європи не існує. Натомість доходи самозайнятих осіб там оподатковують на загальних підставах із застосуванням за підсумками року податкового відшкодування. Тому, надходження від єдиного податку – віднесені нами до групи інші податки – можна прирівняти до ПДФО. А, зважаючи, що в структурі загальних податкових надходжень єдиний податок становить майже 13%, отримуємо чи не єдине насправді значуще джерело наповнення місцевих бюджетів в Україні – ПДФО. І ще одне. За умови зменшення заборгованості з оплати праці, частка ПДФО в структурі може сягнути ще вище.
Серед інших джерел, які в окремих країнах є вагомими в наповненні місцевих бюджетів, варто вказати на оподаткуванні транспортних засобів (Італія, Чехія, Польща) та оподаткуванні фінансових і капітальних трансакцій (Франція).
ПДФО, як основа наповнення місцевих бюджетів України, – джерело доволі стабільне, якщо дивитись загалом по країні. Однак його висока частка в окремо взятій громаді вказує на сильну залежність її бюджетних надходжень від наявності бізнесових структур та офіційної зайнятості. А похвалитися цим може далеко не кожна територіальна громада. Тому, органам місцевого самоврядування час подумати над диверсифікацією податкових надходжень за рахунок оподаткування нерухомості, як це роблять в країнах Європи. Мова йде не про встановлення захмарних ставок податку на нерухомість для фізичних осіб. Для початку варто скасувати пільги з плати за землю для «окремих» підприємств, а точніше, їх власників. А вже потім встановити хоча б мінімальні – не нульові – ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельних ділянок.