Туристичний збір – бонус для місцевих бюджетів

Сезон відпусток для курортних міст та сіл України – це можливість поповнити свої бюджети надходженнями від туристичного збору. Однак, органи місцевого самоврядування часто не докладають зусиль чи просто нехтують цим джерелом доходів. «Ціна держави» дослідила, яку роль в місцевих бюджетах популярних українських курортів відіграють надходження від туристичного збору та склала рейтинг громад, які лідирують за обсягом туристичного збору. Лідер рейтингу - Трускавецька громада, яка з запасом обійшла мекку українського зимового відпочинку курорт «Буковель» (с. Поляниця).

Читати далі

На чому заробляють місцеві бюджети в країнах Європи та в Україні?

Обсяг податків, який «проганяють» через місцеві бюджети України, вищий, ніж в розвинутих країнах Європи. Але наповнюють наші місцеві бюджети, на відміну від переважної більшості європейських країн, здебільшого не зусиллями органів місцевого самоврядування, а тією частиною пирога яку дають зверху (податок на доходи фізосіб). «Ціна держави» зясувала, за рахунок яких податків живуть місцеві бюджети європейських країн та України.

Читати далі

Які громади і чому отримують найбільше дотаційних коштів?

Найбільші обсяги дотацій з державного бюджету отримують не найбідніші об’єднані територіальні громади, а ті, органи місцевого самоврядування яких докладають менше зусиль для розвитку бізнесу в громаді. Такий наслідок вирівнювання місцевих бюджетів за надходженнями від податку на доходи фізичних осіб, який помалу перетворюється на «бізнес»-інструмент для формування бюджетних доходів. Адже отримати дотацію простіше, ніж забезпечити надходження від ПДФО. Раніше «Ціна держави» писала про базову і реверсну дотації, і чому «бідні» громади живуть за рахунок «багатих». Ми вирішили проаналізувати дотаційність створених в процесі реформи децентралізації ОТГ.

Читати далі

Соціально-економічна субвенція: «депутатський подарунок» чи гроші на розвиток громади?

Серед трьох фінансових інструментів бюджетної підтримки громад найбільш суперечливою є так звана соціально-економічна субвенція. Дана субвенція спрямована в першу чергу на підтримку інфраструктури та може використовуватись на різні потреби громади, починаючи від капмремонту інфраструктури, енергозбереження, газифікації, закінчуючи закупкою оргтехніки, будівництвом дитячих майданчиків, тощо. Щорічно через цей фінансовий інструмент в громади потрапляє близько 5 млрд грн. Однак не всі громади можуть розраховувати на цей вид допомоги.

Читати далі

Скільки громадам коштує озеленення і обслуговування ліфтів, або як місцеві бюджети фінансують житлово-комунальне господарство?

Щомісяця жителі як великих міст, так і невеликих містечок, селищ і сіл отримують платіжки за надані житлово-комунальні послуги. Сплачені платіжки покривають лише частину роботи комунальних підприємств, решта ж дофінансовується переважно за рахунок місцевих бюджетів. Адже окрім догляду за власне прибудинковою територією, комунальні підприємства повинні доглядати за численними інженерними об’єктами інфраструктури, облаштовувати парки та сквери, тощо. Загалом на житлово-комунальне господарство (ЖКГ) у минулому році з місцевих бюджетів «списали» понад 30 млрд грн. Багато з громадян не зовсім уявляють на що саме витрачаються кошти платників податків (тобто їхні ж кошти) за даним напрямком. Більше того, навряд чи вони здогадуються, що половину цих коштів (15 млрд грн) було спрямовано на облагородження і озеленення територій. Багато це, чи мало? Дана сума співставна з річним обсягом субвенцій (інфраструктурної, соціально-економічної субвенцій та коштів Державного фонду регіонального розвитку), які отримують громади від держави на свій розвиток. А прослідкувати, чи комунальні служби справді висадили належну кількість належної якості дерев чи квітів, досить складно. «Ціна держави» досліджувала, якими витратами на цілі житлово-комунального господарства обтяжені бюджети територіальних громад.

Читати далі

Інфраструктурна субвенція – у виграші старожили

«Ціна держави» продовжує розглядати інструменти додаткового бюджетного фінансування для громад. Одним з таких інструментів є інфраструктурна субвенція. Об’єднана територіальна громада, створена в 2015 році, отримає в 6 разів більше коштів на покращення своєї інфраструктури, ніж подібна громада, створена в 2018 році.

Читати далі

Державний фонд регіонального розвитку: гроші для розвитку чи проїдання?

Децентралізація надала громадам різні інструменти наповнення місцевих бюджетів. Окрім податкових надходжень, громади використовують «матеріальну допомогу» від держави на розвиток у вигляді субвенцій на формування інфраструктури ОТГ, на соціально-економічний розвиток окремих територій, коштів Державного фонду регіонального розвитку (далі – інструменти розвитку) та ін. Загалом на таку матдопомогу у держбюджеті-2019 передбачено понад 14,5 млрд. грн.

Читати далі

Скільки місцеві бюджети заробили на землі?

Надходження від користування землею забезпечили понад десяту частину усіх доходів місцевих бюджетів, дві третини з якої сформовано за рахунок державних та комунальних земель в оренді. При цьому громади стягують податок на землю та орендну плату за користування державними та комунальними землями (яка фактично класифікується як податок). «Ціна держави» проаналізувала, як оподатковується земля в громадах. У 2018 році надходження від плати за землю зросли на 3.5% порівняно з попереднім роком та дозволили місцевим бюджетам отримати 27.3 млрд грн

Читати далі

Скільки місцеві бюджети отримали з власників нерухомості 2018 року?

Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, або просто податок на нерухомість, який сплачують власники квартир, будинків, гаражів та іншої нерухомості, поступово набирає ваги в доходах місцевих бюджетів. Поки шо цей податок займає незначну частку в структурі податкових надходжень місцевих бюджетів (6%), проте за три останні роки його обсяги зросли удвічі. «Ціна держави» дослідила, які зміни в оподаткуванні нерухомості відбулися 2018 року для платників і місцевих бюджетів.

Читати далі

Децентралізація: коротко про головне

Одна з наймасштабніших реформ - реформа децентралізації триває в Україні з 2014 року. В результаті її реалізації було створено понад 800 об’єднаних територіальних громад (ОТГ), які охопили третину території України. Новостворені громади отримали більше фінансових ресурсів, прямі відносини з Державним бюджетом, та, одночасно, ширші повноваження та обов’язки. Чи стали регіони краще жити? «Ціна держави» підсумувала результати реформи децентралізації та проаналізувала, наскільки масштабною вона виявилася, як змінилося життя громад, чи стали вони заможнішими і що заважає реформі бути успішнішою.

Читати далі



Розсилка: