За останніми оцінками оцінками BP Statistical Review of World Energy, Україна має 1.1 трлн кубометрів запасів газу. Хоча ще нещодавно НАК Нафтогаз та Міненерго давали статистику на рівні 0.6 трлн кубометрів. Причина: обсяги розвідувального буріння зростають і методологія оцінки запасів родовищ удосконалюється.
Зведений бюджет у січні 2019 року отримав 73.9 млрд грн доходів, що на 3.6%, або ж на 2.6 млрд грн. більше, аніж у січні 2018 року. Доходи збільшилися насамперед завдяки прибутковому податку, платі за користування надрами та акцизам з імпортних товарів. З іншого боку, сповільнювали темпи наповнення бюджету скорочення заборгованості з відшкодування ПДВ, а також зміцнення національної валюти.
В 2018 році в Україні почато монетизацію житлових субсидій, а з весни 2019 року уряд почав виплачувати житлові субсидії готівкою. Тільки в березні на цю мету уряд планує спрямувати 5,7 млрд грн. Попередня система житлової допомоги, яка, окрім формальної турботи про малозабезпечених громадян, була фактично спрямована на підтримку підприємств, щоб захистити їх від можливих неплатежів, виявилася обтяжливою для бюджету, мала низьку адресність і високу непрозорість. Економічна ситуація змінилася, і вади старої системи актуалізували питання про ефективніше використання коштів платників податків. Житлові субсидії, що мали фактично форму цінової знижки, замінюють на допомогу у формі живих грошей.
Однак запропонована система монетизації пільг потребує подальшої модернізації, зокрема ще більшого підвищення адресності та зниження навантаження на бюджет. В експертних колах вже давно обговорюється ідея об’єднання програми житлових субсидій і підтримки малозабезпечених громадян заради підвищення адресності першої. Міжнародний досвід підтверджує, що подібне об’єднання сприяє зниженню витрат на адміністрування та підвищенню адресності допомоги. При цьому чимало держав – членів ЄС практикують допомогу оплати рахунків на житло як частину, включену в загальну суму підтримки малозабезпечених, та/або допомоги на житло для малозабезпечених.
Одна з наймасштабніших реформ - реформа децентралізації триває в Україні з 2014 року. В результаті її реалізації було створено понад 800 об’єднаних територіальних громад (ОТГ), які охопили третину території України. Новостворені громади отримали більше фінансових ресурсів, прямі відносини з Державним бюджетом, та, одночасно, ширші повноваження та обов’язки. Чи стали регіони краще жити? «Ціна держави» підсумувала результати реформи децентралізації та проаналізувала, наскільки масштабною вона виявилася, як змінилося життя громад, чи стали вони заможнішими і що заважає реформі бути успішнішою.
Коли люди починають економити? Цікаві цифри зібрано у Кіровоградській області в опалювальний сезон 2017–2018 років. Виявляється, сім’я, яка отримує знижку на опалення (тобто користується житловою субсидією), споживає на третину більше природного газу, аніж сім’я, яка оплачує повну вартість опалення.
78% домогосподарств мають засоби обліку споживання тепла та газу для опалення. Коли зайшла мова про монетизацію житлових субсидій, то згадали про «бабусю з хрущовки», яка не може контролювати споживання, а тому не зможе нічого заощадити зі своєї монетизованої субсидії. Ми вирішили з’ясувати, наскільки все погано в цій сфері.
Упродовж 2018 року державний і гарантований борг збільшився на 1.3% до 2168.63 млрд грн. У доларовому еквіваленті державний борг також виріс на 2.02 млрд дол. США, або ж на 2.6% до 78.32 млрд дол. США. Номінальне зростання боргу очікуване – дефіцит зведеного бюджету 2018 року становив 67.79 млрд грн, хоча обсяг доходів від приватизації був незначним. Згідно із Законом про держбюджет уряд 2018 року також продовжував надавати держгарантії: 5 млрд грн отримали підприємства ОПК, ще 3.9 млрд грн від МБРР під гарантії уряду – Ексімбанк.
Менше 10% коштів державного бюджету України у 2019 році матимуть чітко закріплені напрями використання. Саме стільки коштів буде перерозподілено через спеціальний фонд державного бюджету. «Ціна держави» пояснює призначення спецфонду, як він наповнюється, так куди спрямовуються його кошти.
Виконанню зведеного бюджету в 2018 році перешкоджали такі фактори, як відсутність доходів від спецконфіскації та приватизації, нижча девальвація гривні, менші надходження рентних платежів і перепланування прибутків від НБУ. Проте ці ризики були компенсовані прибутковим податком, надходження від якого виросли за рахунок росту зарплати, податком на прибуток підприємств, «імпортним» ПДВ, надходження якого виросли за рахунок зростання імпорту, прибутком НАК Нафтогаз і ростом заборгованості з відшкодування ПДВ