Що вам відомо про умовні зобов’язання? Невелика підказка: це зобов’язання бюджету, які виникають не заплановано, але зумовлюють реальні фінансові наслідки.
Немає безвідмовного способу налагодити фіскальну політику, але існує кілька простих способів катастрофічно її провалити
У ІІІ кв. темпи наповнення зведеного бюджету продовжували сповільнюватися: доходи зросли на 9.7% (+16.5% у І та +11.2% у ІІ кв.) і сягнули 185.7 млрд грн. Уповільнення відбувалося попри сплеск виплат податку на прибуток у серпні. Видатки зведеного бюджету у ІІІ кв. пришвидшилися та виросли на +39.4% рік до року (у попередньому кварталі +19.6% рік до року) до 206.3 млрд грн. Через стрімке зростання видатків дефіцит бюджету у ІІІ кв. збільшився на чверть і сягнув 20.5 млрд грн. Як і раніше, дефіцит був саме за рахунок центрального бюджету (29.7 млрд грн дефіциту), тимчасом як місцеві бюджети і далі нагромаджували вільні ресурси (7.9 млрд грн профіциту за ІІІ кв.).
У другому кварталі темпи наповнення зведеного бюджету сповільнились: доходи зросли на 11.2% (+16.5% у попередньому кварталі). Половина приросту доходів до зведеного бюджету пояснюється блокуванням відшкодування ПДВ у червні. Видатки зведеного бюджету у ІІ кварталі виросли на +19.6%. Зведений бюджет став дефіцитним, в той час як місцеві бюджети продовжували накопичувати вільні ресурси (9.4 млрд грн профіциту за квартал).
У І кв. 2016 р. доходи зведеного бюджету збільшилися на 16.5%. На тлі досі сильного зростання доходів видатки зведеного бюджету у І кв. були традиційно низькими. Як результат, зведений бюджет виконано з профіцитом у 3.9 млрд грн.
Детальніше про виконання зведеного бюджету України у 1 кварталі 2016 року читайте в нашому традиційному звіті "Бюджетний літопис: 1 квартал 2016 року".
У 2015 р. доходи зведеного бюджету збільшилися на 40.8%, видатки зросли на 29.9% рік до року. За результатами року дефіцит зведеного бюджету сягнув 1.6% ВВП.
У ІV кв. 2015 р. доходи зведеного бюджету збільшилися на 50.0%, видатки зросли на 55.0% рік до року. За результатами року дефіцит зведеного бюджету сягнув 1.6% ВВП.
Ми звикли чути «державні гроші» чи «державні доходи». Видається, що у держави є якісь свої власні ресурси, які вона і витрачає. Багато хто в Україні переконаний, що держава зі своїх «власних коштів» повинна, наприклад, надавати підтримку «вітчизняним виробникам» чи цілим галузям, створювати робочі місця та допомагати окремим громадянам коштами чи субсидіями, одним словом - «розвивати економіку країни». Однак «власних коштів» у держави майже не існує. Тоді звідки ж у неї гроші?
Про те, звідки держава бере гроші та ресурси для «допомог і підтримок», а також про темний бік субсидій на газ, запозичень та боротьби з безробіттям - читайте у нашій статті.
Прийнятий у ніч з 24-го на 25-те грудня кошторис країни на 2016 рік став складним рішенням. Фактично, приймали не тільки бюджет, а цілий комплексний пакет змін в податкове та бюджетне законодавство, що так чи інакше стосується кожного українця. Хоча під час ухвалення бюджету значна частина запропонованих урядом змін в напрямку реформ не була підтримана, перші кроки зроблено.
У ІІІ кварталі 2015 року доходи зведеного бюджету збільшилися на 55.4%, видатки зросли на 23.4% рік до року. За 9 місяців профіцит сягнув 32.5 млрд грн.